Slm..apa kabar sume?, arap2 chat sokmo, rini ku nk kongsikn pglaman mengajar di slh sbuah skolah yg terhebat di Jamhuriyah Yamaniyah ni. Alhamdulillah sudah hampir sebulan ku ‘bpraktikal’ di sini, byk ku dpt istifaadah yg sgt bguna bukan shj dari guru2 tpi pelajar2nye. Korang blh imagin x blemana pengajaran tnpa lesson plan? Mst xtw nk wt pe kn..tula yg tjadi bg ku, stiap hari guru subjek ‘bhasa arab’ ni akan mengajar, n pastu dgn spontan dia akn mnyuruhku mengajar..bygkan..tpi sbb pk pengajaran ni perlu ditruskan wlu diberi pada mase yg xdjangka, so knela amk tggjwb mengajar. Alhamdulillah blh la bwk ngaja wlu xde plan pe2, apa yg dpt ku perhatikan spnjang bermastautin kt sekolah ni, bezanya sungguh jauh ngn sekolah di Malaysia. Perbezaannya: 1- sistem pengurusan waktu; kt sekolah ni sistem ni xbrp nk bjalan ngn baik sbb budaya pelajar2nya yg tidak penah ikut peraturan ngn baik tmbh2 lagi ble ade waktu sbg contoh waktu rehat, pljar2 ni akan rehat selama 30 minit , hbis je 30 minit plajar2 ni akan dikerah n dpanggil masuk ke kelas masing2 oleh guru2nye sndiri amacam? Beza sgt ngn sekolah di Malaysia yg mmg kne ikut peraturan apatahlagi waktu PnP or waktu rehat. Wlaupun hakikatnya pljr2nye adalah peringkat rendah mcm darjah 4, 5,6,7,8, n sekolah ni jgk terbahagi kpd 3 peringkat pertama KG(kindergarden) smpailah darjah 3 pastu keduanya darjah 4 smpilah darjah 8 ketiganya awal thanawi (menengah rendah) smpailah akhir thanawi( menengah tinggi). Kebanyakannya pljr2 disini susah nk ikut waktulah kesimpulannya wlupun waktu tlh ditetapkan pd pljr2, perbezaan 2- cara penerimaan pelajar belajar; mmg xdinafikan stp pelajar itu ada cara penerimaan masing2 tp kt sekolah ni mmg hapenin gler sbb suasananya yg sudah realistik dgn bahasa dorangkan. Stp kali guru tye soalan berduyun2 angkat tgn nk jawab smpai ade yg merengek dgn tarik2 baju or coat guru. Nilah suasana dorang klu dibandingkn ngn pljr2 malaysia mmg susah kot nk pupuk budaya gini wlupun subjek bahasa Melayu apatahlagi bahasa arab kan..
Beza 3- gaya PnP guru; guru2 kt cni mmg cukup kental smgtnye sbb melayan kerenah pljr2nya yg amat nakal skli smpi guru tpkse mggunakan pembaris panjang, kayu saiznye kontot je(kbykan guru gune yg ni) utk mengawal sesi PnP yg berjalan. Tapi pljr2 kt cni xde yg suke repot2 sbb da mnjadi budaya dorang kne bantai n bg dorang tu hyelah gurauan smata2. PnP guru kt sni mmg tegas gler tp hye pada kelas2 tertentu je mcm darjah 4 smpai darjah 6 sbb pemikiran dorang hye suke main2 je kn dlm kls. Klu kt Malaysia PnP guru oklah jgkkn sbb disiplin tu yg diterapkan mase awl2 lg menjejak kaki ke sekolah. Guru kt Malaysia sngla ckit nk menvariasi gaya PnP dorang sbb suasana dlm kelas tu msih lg boleh dikawal wlupun xsume kls ok yg sbhagian lagi kelas bermasalah tpi dgn cara yg betul mengenal pasti gaya penerimaan pljar pasti dpt tarik minat pljar kmbli fokus pd PnP guru.Okaylah teman2..setakat ni dulu yg dpt ku kongsikan smoga ku dpt byk lagi peluang menceritakan detik2 mse mngajar selama sebulan lebih ni.
Wassalam. (1.25pm 27-12-2012)
follow me bck :) http://mimque.blogspot.com/
ReplyDelete