Geng

Wednesday, August 10, 2011

Tangisan Umar .........

Sebelum tibanya waktu asar ketika ku menjengah melihat
jam pada pukul 4.20 petang,dalam Universiti Ramadhon suasana ketenangan jiwa yang ku dambakan, sempatku membelek2 buku sirah berkenaan ketokohan Umar Al Khattab.. hasilnya…alhmdulillah rasa berdiri bulu roma dan kesayuan jiwa dalam renungan perhitungan amal2 ku yang telah berlalu selama usia dipinjamkn dgn waktu yang sememangnya singkat…ALLAH ALLAH ALLAH..mari ku kongsi bersama teman2..suatu hari Umar bin Khattab r.a. berniat menemui Rasulullah saw. Maka, berangkatlah dia berkunjung ke rumah Rasulullah saw. Tetapi, sewaktu ia telah berada di rumah Nabi, Umar terkejut seraya mengelus dadanya........

Betapa tidak, Rasulullah saw. yang pada itu adalah pemimpin umat yang agung, didapatinya sedang istirahat tidur di atas tikar yang buruk dan lusuh . Waktu Nabi bangkit, Umar melihat garisan-garisan kasar tikar itu terbekas pada badan baginda. Dari sebuah almari tidak jauh dari mereka ternampak segantang gandum di dalamnya. Hanya itu saja yang terlihat. Melihat keadaan Nabi yang begitu, Umar menangis. Nabi kemudian menanyakannya mengapa dia menangis.

"Apa yang membuatmu menangis, hai Umar?"

Masih dalam tangisnya, Umar menjawab, "Aku melihat para kaisar Kisra dan raja-raja lain, disirami nikmat tidur di atas katil mewah beralaskan sutera. Tetapi, di sini engkau tidur beralaskan tikar dari pelepah tamar yang kasar."

Mendengar kata-kata Umar ini, Nabi SAW menyahut, "Wahai Umar! tidakkah engkau sependapat denganku? Kita lebih suka memilih kehidupan akhirat, sedangkan mereka memilih dunia."

Hanya itu jawapan Rasulullah saw. Singkat memang, tetapi justeru penjelasan inilah yang membuat hati Umar menjadi luluh. Kekagumannya kepada Rasulullah saw. sebagai pemimpin dan ikutan umat bertambah.

Kita bagaimana? Ya allah3…..huhuhu runtun hatiku dan titis airmata ku membasahi pipi apabila mengingati kisah ini…kita sibuk dengan kehidupan dunia tanpa memikirkn perjuangan sebenar di akhirat di sana…
Masih sempat lagi kita berubah wahai teman2 ku sekalian….

Allahumma Innaka Afuwun Karimun Tuhibbul Afwa wa Fuanna…x3
Rabbana Faghfirlana zunubana wa Kaffir anna Sayyi Atina wa Tawaffana maal Abror..x3

YA ALLAH AMPUNILAH DOSA-DOSAKU, TERIMALAH AMAL IBADAH KU !!!
ALLAH….ALLAH…ALLAH…

1 comment:

  1. perkongsian yg bermnfaat..moga setiap perkongsian bernilai ibadah disisiNya..

    ReplyDelete