Geng

Sunday, July 31, 2011

Cungkil Rahsia Berpuasa..


Salam 1 Ramadhon…
Alhamdulillah, syukur ke hadrat ilahi kerana masih lagi memberi ruang dan peluang
Kepada hambaMU yang dhoif ini utk sama2 menjalani ibadah puasa pada usiaku yg sudah dewasa, 23 je…(sblm bbrapa hari yg akn dtg ini) heheheh…baiklah sempena kedatangn ramadhon al mubarok ini, ku mahu berkongsi bersama sahabat2 tentang RAHSIA BERPUASA.

Sahabatku sekalian,
Allah SWT mengurniakan nikmat yg amt besar kpd seluruh hambaNYA. Allah SWT memberikan suatu amalan yg blh dgunakn utk menolak tipu daya syaitan yg berusaha utk mengecewakn angan2 manusia dan utk mmatahkn segala usaha buruk syaitan. Amalan yg dimaksudkn itu ialah Ibadah Puasa. Ada sebuah sebuah hadith drp Rasulullah SAW yg diriwayatkn oleh At Tirmidzi dan Ibnu Majah yg berbunyi:

“Puasa adalah separuh daripada kesabaran”..

Firman Allah SWT dari surah Az Zumar ayat ke 10 yg bermaksud:

"Sesungguhnya Hanya orang-orang yang bersabar yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas."

Ayat itu menjelaskn bahawa pahala puasa melampaui had perkiraan dan perhitungan. Bagi mengukuhkn pendapat itu, cukuplah jika kita mengetahui betapa besar keutamaan puasa itu dengan memahami sabda Rasulullah SAW yg diriwayatkn oleh Al Bukhari dan Muslim yg berbunyi:

“Demi Tuhan yang jiwaku dalam kekuasaanNYA, adalah bau mulut seseorang yang berpuasa itu adalah lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi, (Allah SWT berfirman dalam hadis Qudsi iaitu “Sesungguhnya mereka itu meninggalkan nafsu syahwat, makan dan minum keranaKU, Sesungguhnya puasa untukKU dan AKU yang akan memberikan balasan untuknya dan kebaikan akan dibalas sepuluh kali ganda”)”..

Sahabatku sekalian,
Begitu juga Allah SWT menjanjikan bahawa seseorang yang berpuasa akan dapat bertemu denganNYA sebagai balasan puasanya itu. Dalam hal ini, Rasulullah SAW juga bersabda dalam hadith yg diriwayatkn oleh Al Bukhari dan Muslim yg berbunyi:

“Orang yang berpuasa itu mempunyai 2 kegembiraan, pertama ialah ketika ia berbuka dan yang kedua ialah ketika ia bertemu dengan Tuhannya”..

Kemudian firman Allah SWT lagi dlm surah Sajdah ayat ke 17 yg bermksud:

“Tak seorangpun mengetahui berbagai nikmat yang menanti, yang indah dipandang sebagai balasan bagi mereka, atas apa yang mereka kerjakan.”


Sahabatku yg dikasihi,
Para alim Ulama mengatakan bahwa mereka itu adalah org2 yg mengamalkn puasa. Keterangan ini berdasarkn fiman Allah SWT dlm surah Az Zumar ayt ke 10 yg tlh disebutkn pd awl perbincangan td,..

JADI??

Utk org yg berpuasa pahalanya benar2 dibalas setimpal dengan amalannya, Allah SWT juga melipat gandakn pahala puasa dgn tidak terhitung byknya. Oleh sbb itu, xdpt dibygkn kebesaran pahala itu, Puasa itu ialah utk Allah SWT dan bg org yg mengamalkn puasa akn mendpt kemuliaan serta kehormatan dgn dinisbahkn utk Zat NYA. Hakikatnya, semua ibadah adlh utk Allah SWT tapi bg ibadah puasa Allah SWT memberikn keistimewaan berbeza dgn ibadah yg lain.

Sahabatku,
Puasa itu sendiri mpunyai 2 kelebihan iaitu
1) Ibadah puasa merupakn suatu pengekangn dan pembersihan diri serta rahsia melakukannya bergantung kpd individu itu sndiri.Puasa bknnya suatu amaln yg dpt dilihat spt ibadah yg lain, amaln ibadah lain dpt disaksikn dan dilihat olh org rmai sebaliknya ibadah puasa itu dpt disaksikn hya diri sendiri dan Allah SWT shj.Maka PUASA itu ialah amaln batin yg bbentuk kesabaran semata2.

2)Ibadah puasa juga merupakn tentangn kpd musuh Allah SWT, tentangan yg dimaksudkn itu adlh tentangn drp syaitan, cara syaitan menghasut manusia ialah melalui nafsu syahwat. Syahwat itu berpunca dgn jalan mkn dan minum, maka puasa blh menindas gerakan musuh Allah SWT dan juga sbg pertolongn utk menegakkn Agama Allah SWT. Datangnya pertolongn Allah bergantung kpd pertolongn manusia kpd NYA sebgimna firman Allah SWT dlm surah Muhammad ayat ke 7 yg berbunyi:

“Wahai orang-orang yg beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.”

Sahabatku,
Secara kesimpulannya dptlh kita tahu bahwa PUASA itu adlh PINTU IBADAH dan dapat dijdikn PERISAI, maka besarnya keutamaan dan fadhilatnya sehingga mncpai tingkt yg setinggi ini. Sebenarnya puasa utk selama-lamanya, tentulah tdk mampu utk dilakukn, maka dgn mjdikn kewajipn berpuasa itu selama sebulan shj dlm 1 thn, sungguh tepat sekali. Bulan itu ialah bln RAMADHON, persoalannya mengapa ditetapkn dlm bln ramadhon?... bagi pertyaan ini, para ahli fikir tdk pernh ada yg mnanyaknnya sbb nya jika bkn dlm bln ramadhon, tentu skli pd bln yg lain..Pertanyaan sebeginilah yg akn mybbkn kelemahn pemikirn serta kekacauan shj. Maka Jangan hya mengingati Allah SWT krn ada sesuatu spt tibanya waktu ibadah yg sudah ditetapkn dan dimaklumkn. Cara ingatan itu tentu sekali sesuai dgn kekuatn kita serta mudah kita tunaiknnya dlm mlakukn ketaatan kpd NYA….

Wallahua’lam..

No comments:

Post a Comment