Geng

Monday, August 29, 2011

Duhai Eidul Mubarak...


Assalamualaikum wbt…
Allahu Akbar x7 walillahilhamd…
Alhamdulillah, tertunai sudah kewajipan kita siyam selama 1 bulan, dan sekarang kita berkesempatan lagi dapat meraikan hari kemenangan kita bersama-sama keluarga, sanak saudara dan sahabat handai. Begitu juga dengan diriku, Hari raya ini dapat ku jadikan tempat berkumpul adik beradik. Keluarga ku besar, menjelang hari2 terakhir siyam, kejap ade yang call, “abah, abe balik 29 haribule, naik belon kul 8 pagi, sapa d klia kul 10 pagi, kul 3 pete baru naik belon balik ke kb…./ abah, Kakru balik 27 haribule, flight pagi kul 10 Airasia, g amik deh…/ ma, Kakchik balik 27 haribule, awal pagi tolok lebih kure kul 4 pagi drive dr jb…” dan diriku? Mmm hanya menantikan mereka balik dengan selamat dan kegembiraan. Kami semua adik beradik sememangnya berada di planet yang berbeza2..abg longku kt Sabah, kaklongku kt kl, kakchikku kt Johor, yang blaja pulak ada kt perak, Pahang, Selangor..itulah meriahnya bila Raya menjelang dan kalau ikutkan memang raya bkn nak gembira tlompat2 sangat tp paling gembira apabila dapat bertentang mata dgn Abah Mama dan adik beradik..kalau sudah kawin nanti, alamatnya memang meriah…sekarang nipon, hanya kaklong dan kakngah ku je yang ade keluarga sendiri, yang lain masih lagi single….mmm kalaulah dapat isteri2 atau suami2 yang luar negeri memang meriah kerana rasa tu hanya ade pada mereka yang sudah memiliki rasa itu sahaja…maklumlah bila sebut pasal balik kampung mesti rasa seronok sgt2 krn nk travel jauh …begitulah diriku dan keluarga bila tiba peluang nk balik kampung apatah lagi time2 raya.

Memang seronok kalau time raya, Apabila kita mendengar Orang2 duk bercakap pasal Hari Raya Aidilfitri atau Eidulfitr mesti tanggapan mereka hanya dapat merasai kebahagiaan dan kemenangan setelah berpuasa menahan segala macam perkara2 yang boleh membatalkan kewajipan ini. Bagi mereka selama 1 bulan mereka siyam memang dirasai kejanggalannya, bagi anak2 kecik sudah tentu dalam fikiran mereka puasa itu tahan lapar sahaja, bagi yang kaki rokok inilh masanya buat mereka mengurangkan penagihan asap haram, bagi mereka yang suka ibadah tentu sekali mereka menganggap puasa itu dapat menjadi tamrin untuk memacu sifat2 yang baik dan berharap puasa ini dijadikan permulaan untuk melaksanakn amal ibadah dgn istiqamah dan begitulah seterusnya mereka2 itu. Maka apabila tibanya Eidul fitr maka berbahagialah mereka yang tidak keruan menantikannya..

Kebanyakan juga masyarakat kita masih dibuai dengan Stigma apabila tibanya hari tersebut maka mereka wajib atau perlu memakai sesuatu yang baru, mulai dari pakaian baru, selipar baru, langsir baru, kereta baru, maklumla semuanya nak baru.. Sebenarnya Eidul Fitr kalau teliti dari makna dalam bahasa arab sudah boleh ditafsirkan secara mudah iaitu Hari kita kembali kepada fitrah manusia, mungkin sebelum ini kita tidak dapat melakukan amal ibadah kita secara istiqamah dan kerana puasa itulah dapat menjadikan diri kita lebih terdidik dan terlatih dengan amalan2 yang sangat bernilai disisi Allah swt sepanjang 1 bulan amalan2 itu dihadam, justeru itulah hari raya dianggap sebagai hari kemenangan bagi mereka yang kembali meraikan hati yang tenang dan suci sepanjang kita siyam. Bahkan kerana puasa jugalah kita akan memperoleh syafaat jika dilakukan dengan ikhlas kerana Allah swt, Rasulullah.saw bersabda :

“Puasa dan Al-Quran akan memberi syafaat bagi hamba pada hari Qiamat. Puasa berkata, 'Ya Rabbi, aku mencegahnya makanan dan syahwat, maka berilah aku syafaat kerananya. Al-Quran berkata, Aku mencegahnya tidur pada malam hari, maka berilah aku syafaat kerananya. Baginda bersabda, Maka keduanya diberi syafaat,”

(Diriwayatkan oleh Ahmad)


Selain itu, makna yg len ialah kita kembali kepada fitrah yang sempurna tatkala terhapusnya dosa kita kpd Allah diikuti dgn terhapusnya dosa kita kpd sesama manusia. Terhapusnya dosa kpd sesama manusia dengan jalan kita memohon maaf dan memaafkan orang lain. Abu Hurairah mengatakn bhwa Rasulullah saw mudah melaksanakn Qiyam Ramadhan (Tarawih) meskipun tdk mewajibknnya. Kemudian Nabi bersabda :

“Barangsiapa melaksanakan Qiyam ramadhan (tarawih) kerana Allah dan mencari pahala dari Allah akan diampuni dosanya yang telah lalu".

Dosa adlh catatn keburukan di sisi Allah yang tlh dilakukan olh setiap manusia kerana mereka tidak melaksanakn perintah atau kerana mereka melanggar larangan Allah dan RasulNya. Bahkan bulan Ramadhan merupakan bulan yg dikhaskan Allah untuk Umat Islam dimana nikmat dalam bln ini adanya maghfirah, rahmah dan Itqun minan Nar. Syeikh Abdul Qadir al-Jailany mengatakan bhwa merayakn Eidul Fitr tidak harus dgn baju baru, tapi jadiknlah Eidul fitri sebgai rasa tasyakur, refleksi diri utk kmbali mndekatkn diri pd Allah swt. Padaku, tahun ni biasa2 je, krn itulah yang dianjurkan dalam agama kita berQonaah, masa kecik je excited sangat2.. bila dewasa ni, lebih kurang je sambutnya..

Akhir kalam, kepada semua sahabat2 yang sudi mengunjungi blog ini, ku memohon sepuluh jari dan tunduk kepala menzahirkan rasa kemaafan sekiranya terdapat kata2 yang kurang menyenangkan sepanjang ku mencoretkan Entries2 blog yang lalu…

selamat Menyambut Eidul Fitr buat semua umat Islam,
tidak kira dimana antum semua berada


“Kullu Amm wa Antum Bikhair”



Wslm…

No comments:

Post a Comment